Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia

śniadanie

Coraz częściej podkreśla się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. Czy jest to prawda? Jak powinno wyglądać idealne, zdrowe i smaczne śniadanie, które zapewni nam energię na cały dzień? Co przygotować, aby za godzinę znów nie czuć się głodnym i nie sięgać po przekąski?

Jak rozplanować posiłki w ciągu dnia?

Każdego dnia powinno się spożywać od 4 do 5 posiłków co około 3 do 4 godzin. Dzięki takiemu rozkładowi poszczególnych posiłków unikniemy podjadania między posiłkami i utrzymamy odpowiedni poziom cukru we krwi oraz prawidłową wagę.

 

Śniadanie – ile powinno mieć kalorii?

Aby śniadanie dostarczyło nam odpowiednią ilość energii do rozpoczęcia intensywnego dnia, powinno stanowić ok. 25-30% całkowitego dziennego spożycia kalorii. W związku z tym przy diecie 2000 kcal będzie to odpowiednie 500-600 kcal. 

 

Taką ilość kalorii dostarczy nam na przykład:

  • owsianka z pestkami dyni, orzechami i garścią świeżych owoców 
  • kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z chudą wędliną, serem, pomidorem i sałatą
  • jogurt grecki z musli, suszonymi owocami i orzechami.

 

Jakie produkty wybierać na śniadanie?

Należy zwrócić uwagę na jakość spożywanych produktów. Najlepiej używać produktów zbożowych pełnoziarnistych np. pieczywo razowe, naturalnych płatków zbożowych m.in. jaglanych, gryczanych, owsianych, czy jęczmiennych. Produkty te zapewniają dłuższe poczucie sytości, ze względu na zawartość błonnika i węglowodanów złożonych. Są one trawione powoli, co pozwala stopniowo dostarczać organizmowi dawki energii. 

Warto do śniadaniowej rutyny dołożyć również produkty mleczne takie jak: jogurt naturalny, kefir, maślanka, czy twarożek. A także inne produkty białkowe np. wędliny dobrej jakości, tofu, jaja. Oczywiście ważne jest także spożycie porcji warzyw i owoców do każdego posiłku.  

 

Czym wzbogacić śniadania?

Świetnym dodatkiem podnoszącym znacznie wartość odżywczą śniadania będą różnego rodzaju orzechy oraz nasiona. Można je spożywać w naturalnej postaci, bądź postawić na gotowe do jedzenia masła dostępne w sklepach np. migdałowe, kokosowe, orzechowe.

 

 

Śniadanie to najważniejszy posiłek – dlaczego?

Warto każdy nowy dzień rozpocząć pożywnym śniadaniem, które dostarczy nam odpowiednią ilość energii i składników odżywczych do prawidłowego funkcjonowania. Badania pokazują, że jedzenie śniadania wpływa na właściwą pracę naszego mózgu, koncentrację, czy zdolność uczenia się. W związku z tym można śmiało stwierdzić, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia i nie powinno się go opuszczać.