Czy musimy jeść mięso?

mięso

Czy czerwone mięso faktycznie wpływa na rozwój nowotworów w naszym organizmie? Czy należy ograniczyć czerwone mięso w swojej diecie? Co warto jeść w zamian mięsa?

Opinia Światowej Organizacji Zdrowia o czerwonym mięsie

WHO, czyli Światowa Organizacja Zdrowia na podstawie wyników dużego prospektywnego badania kohortowego wydała oświadczenie o związku spożywania czerwonego mięsa z nowotworami oraz chorobami sercowo-naczyniowymi. Spożycie czerwonego mięsa według tych badań zwiększa ryzyko śmiertelności na wyżej wymienione choroby. 

 

Przetworzone mięso a choroby

Należy również podkreślić, że także przetworzone mięso spożywane w nadmiarze takie jak: szynki, parówki, kiełbasy, boczek, konserwy jest szkodliwe dla naszego zdrowia. Według najnowszych badań spożywanie przetworzonego mięsa istotnie zwiększa ryzyko zgonu między innymi z powodu nowotworów i chorób układu krążenia. Dzieje się tak dlatego, że zawierają one więcej nasyconych kwasów tłuszczowych, soli, konserwantów oraz rakotwórczych substancji powstających w procesie wędzenia mięsa.

 

Czerwone mięso – zalecenia

Zalecane jest ograniczenie spożycia czerwonego mięsa oraz wędlin i tłuszczów zwierzęcych do absolutnego minimum.  

 

Czym zastąpić czerwone mięso?

Aby organizm otrzymał odpowiednią ilość białka i żelaza, jako alternatywę dla mięsa proponuje się nasiona roślin strączkowych (soja, ciecierzyca, soczewica, fasola itd.) oraz orzechy i nasiona. Dobrym źródłem żelaza niehemowego będą też zielone warzywa oraz suszone owoce. Z uwagi na to, że żelazo pochodzenia roślinnego przyswaja się nieco słabiej niż żelazo hemowe (pochodzenia zwierzęcego), warto do posiłków dodawać produkty bogate w witaminę C. Dzięki temu przyswajalność żelaza niehemowego znacznie wzrośnie. 

 

Czym zastąpić wędliny?

Świetną alternatywą dla kupnych wędlin jest na przykład samodzielnie upieczone białe mięso np. z kurczaka, czy indyka. Można też pokusić się o zrobienie różnych past kanapkowych z roślin strączkowych lub warzyw. 

 

Przykładowe pasty na kanapki:

  • hummus, 
  • pasta z bakłażana,
  • pasta z soczewicy
  • pasta z zielonego groszku
  • pasta rybna
  • pasta jajeczna
  • pasta z fasoli

 

Podsumowanie

Czerwone i przetworzone mięso może zwiększać ryzyko występowania raka oraz chorób serca. Aby zmniejszyć to ryzyko, zamień porcję spożywanego mięsa na porcję roślin strączkowych. Wędliny na kanapkach zastąp pastami ze strączków lub warzyw. Dzięki temu będziesz dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem.